Informatie over tandrad.

  • Zoals eerder beschreven maakt men tot 3% helling gebruik van adhesie, bij meer stijging wordt er gebruik gemaakt van tandrad.
  • Er zijn verschillende typen tandrad. Onder andere bij de FO en de BVZ wordt gebruikt gemaakt van het systeem Abt. Dit systeem bestaat uit 2 rijen tanden die naast elkaar tussen de rails liggen, waarbij de ene tand een 'halve tand' verschoven is ten opzicht van de andere tand. Dit heeft als grote voordeel dat er met een hogere snelheid in een 'tandradsectie' gereden kan worden. Deze snelheid bedraagt 35 km/h.
  • Tegenwoordig is het inrijstuk van het tandrad voorzien van 'rollen' om het inrijden zo soepel mogelijk te maken en daarbij het tandrad minder te beschadigen.
  • De MGB is en blijft onderdeel van de 'langzaamste sneltrein ter wereld' de en rijdt van Zermatt op 1604 meter tot St. Moritz op 1775 meter boven NAP over de Oberalp-pass op 2033 meter.
  • De op deze website getoonde modellen en railmateriaal zijn afkomstig van de firma , afgezien van enkele uitzonderingen, (zie modellen). Andere leverantiers vind u bij Links.